Ray Kroc: Čechoamerický vzor jehož vize McDonald’s dobyla svět

Máte pocit, že vám všechny životní příležitosti dávno utekly mezi prsty? Myslíte si, že vaše vize nemá šanci na úspěch? Pokud do popředí postavíte vytrvalost, píli a houževnatost, zaručeně uspějete. Ray Kroc by vám sdělil, že nikdy není pozdě. Jeho vize dostala příležitost až v jeho 52 letech. Tehdy poprvé slyšel o restauraci McDonald’s.

“Jestliže pracujete pouze pro peníze, nikdy jich nebudete mít dost, ale pokud svou práci děláte s láskou a svého zákazníka postavíte na první místo, úspěch vás nemine.” – Ray Kroc

Chicago – perla Ameriky. Právě zde v roce 1902 vykoukl na svět malý Raymond. A světe div se. Byl synem českých emigrantů. Jako mladý se Ray angažoval úplně ve všem. Byl mužem činu. Není divu, že v pouhých 14 letech opustil školu. Zastával názor, že nejlepší je škola života. Houževnatost, píle a vytrvalost. Tyto vlastnosti jej přivedly i bez dokončeného vzdělání za očekávání všech.

Vyzkoušel si mnohé, než se dostal na pozici dle jeho představ. Kupříkladu byl pianistou, řídil sanitku, pracoval jako prodejce papírových šálků. Právě u poslední zmíněné pozice ukázal, co se v něm skrývá. Věděl, že může uspět. Musel se k tomu pouze správně postavit. Začal pracovat velmi tvrdě. Některé texty se zmiňují i o 18 hodinách denně! Díky tomu byl během dvou let na nejvyšší možné pozici prodejce ve firmě.

Za odměnu získal několika měsíční dovolenou na Floridě. Tento úspěšný muž přesto neodpočíval. Nechal se zde zaměstnat jako realitní makléř. Brzy se stal jedním z nejlepších v okolí, a to mu bylo teprve 23. Nakonec se ale vrátil zpět a pokračoval v prodeji pro Lily Tulip. Během několika let narůstaly mezi Rayem a vrchními představiteli společnosti spory. Při vidině první příležitosti se rozhodl změnit zaměstnavatele. Pod hlavičkou nové firmy prodával stroje na výrobu mléčných koktejlů.

Díky svému přístupu se stal brzy nejlepším prodejcem ve společnosti. 8000 prodaných kusů bylo ještě dlouho po odchodu našeho vytrvalého vzoru rekordem. Při kontrole reportu prodeje zjistil, že si jeden dodavatel objednává více zboží než ostatní. Jelikož zvídavost byla součástí jeho osobnosti, zašel se do této provozovny podívat.

Bylo to poprvé, kdy viděl restauraci bratrů McDonaldů. Okamžitě si byl jist možností expanze. Byl udiven! Každý měl svůj úkol, který měl splnit. Vše pracovalo dokonale jako hodinky. V hlavě se mu vytvořila vize na tisíce podobných poboček!

Neváhal a začal dřít na své idee. Získal od bratrů exkluzivní zastoupení. V 52 letech začal pracovat 70 hodin týdně. Zanedlouho otevřel první restauraci stylu McDonald’s na západě USA. Pak přišel růst enormních rozměrů! Aby měl obchod stále pod kontrolou, rozhodl se za pomoci investorů odkoupit práva na celou značku za zhruba 2,7 miliardy dolarů.

Vše vsadil na jednu kartu. A ono se to vyplatilo! Nyní je na světě více než 35 000 restaurací McDonald’s ve více než 120 zemích. Průměrný roční zisk se pohybuje okolo 5 miliard dolarů.

Zajímalo by vás, kde v sobě tu houževnatost vzal? Jeho odpověď by byla jednoduchá.

“Myslete na malé věci a zůstanete malý. Já však nechtěl být takový.” – Ray Kroc

Zajímá vás, jestli oplýváte stejnými vlastnostmi jako Ray Kroc? Udělejte si zdarma Test smyslových center mozkuDo 10 minut budete znát detailní třístránkové vyhodnocení vašeho testu. Zajímá mne Test smyslových center >>