Prokrastinace: 7 tipů jak zvítězit nad zabijákem mentálního zdraví

Chronická tendence odkládat plnění zejména těch nejméně příjemných úkolů. Tak zní definice prokrastinace. Zabijáka mentálního zdraví. To ale neznamená, že takový člověk nic neudělá. Své úkoly provede, ale až na poslední chvíli, což má často za následek psychické a fyzické vyčerpání. Naštěstí není nutné házet ručník do ringu. I prokrastinaci můžeme porazit.

“Úspěch nepřijde za námi, musíme se za ním vydat a získat ho.” – Marva Collinsová

1. Neprokrastinuj prokrastinaci

Základní a nejdůležitější bod. Ve chvíli, kdy se rozhodnete pro změnu, nemělo by vám nic jiného stát v cestě. Naše doporučení je jednoduché. Vytrvejte!

2.   Jakmile vstanete,dejte si trochu pohybu

Ranní běh, procházka. Dokonalá prevence.

Pokud by se jednalo o novou aktivitu, začněte pomalu. Tělo vám dá postupem času samo najevo, že touží po větší zátěži. Pro mnoho z nás se tento proces stane zdravou závislostí. Návykem úspěšných.

3.  Vždy se zaměřte jen na jednu věc

Aby jste úkol dokončili se 100% výsledkem je potřeba se na daný úkol soustředit. Pouze na něj! Je prokázáno, že ve chvíli, když pracujete na 2 a více projektech najednou vaše úspěšnost klesá na méně než polovinu!

4.   Vypracujte si “úkolník“

Seznam úkolů doporučujeme sestavovat každé ráno. Zabere vám to zhruba 5 minut času. Zaznačte si zde všechny aktivity, které máte ve zvyku odkládat. U každé položky určete prioritou. Pokud se bude jednat o větší úkol, který v jednom dni není možné zvládnout, uveďte taktéž časové ohraničení, které mu budete věnovat.

5.   Nejdříve to nejtěžší

Ze startu máme ještě potřebné ambice a nadšení se dnem něco udělat. Vyberte tedy nejtěžší položku z vašeho “úkolníku” a začněte na ni pracovat. Po dokončení daného úkolu budete natolik spokojeni, že zbytek už pro vás bude hračka.

6. Využijte pravidlo 3 minut

Máme zde další doporučení odborníků. Jakoukoliv činnost, kterou dokážete zvládnout do 3 minut neodkládejte. Ať už se jedná o vynesení odpadků či umytí trošky nádobí po obědě.

7. Udělejte si pauzu

Když pracujete tvrdě, je přestávka zapotřebí. Ideálně se mluví o 15 minutách na každou hodinu efektivní práce. Pauza vám pomůže se lépe soustředit na daný úkol. Budete k výsledku o dost blíže.

Nezapomeňte, že každý z nás má svou vůli a pokud něco chce změnit pak tak učinit může. 

” Nic nemůže zastavit myšlenku, pro niž nastal čas.” – Viktor Hugo

Cítíte se pohlceni prokrastinací? Chcete okamžitě učinit první krok? Udělejte si ZDARMA Test smyslových center mozku >>.  Za necelých 10 minut zašleme 3 strany výsledků v PDF do vašeho emailu.